torsdag 3 maj 2012

Tur med vädret eller vi hade iallafall ledigt...

Efter alla Pongs blogginlägg kändes det bra med några dagars längre ledighet. Hur gör man för att kunna vara ledig? Just i denna hektiska tid när allt skall bli klart och allt skall hända... mitt svar är att åka till en plats där man får vara i fred. Hittar man sen ett ställe utan mobiltäckning eller att man klarar av att stänga av luren några dagar så är man på god väg... Hur gör ni?

Funderade på om man i framtiden kommer att kunna ta extra betalt för sommarstugor där det inte finns mobiltäckning? Affärsidé? Entreprenöriellt tänkande?

I mitt fall går gärna turen till Blekinge. Där har jag tillgång till ett hus vid en sjö i skogen... Låter nästan som en Per Gessle sång. Det saknas några "nananannnaa" och ett och annat nödrim. I stugan finns det inget rinnande vatten utan man får hämta vatten till mat och borsta tänderna i brunnen. Tvättar sig gör man i sjön... Det är tillräckligt långt till civilisationen att man inte "glömmer något" utan att man har med allt dit. Man sysselsätter sig med skogspromenader, fiske, brädspel och bra böcker.

Denna helgen var det extra ledigt... inte en fiskarna var där möjligtvis ett litet hugg av en minimört på 3 dagar... Skönt!!!

När ledigheten är över kommer man tillbaka till jobbet med glatt humör! Man blir varm i kroppen av alla dessa härliga medarbetare. Jag hinner knappt in på skolgården förrän någon säger Hej! Grattis! och sedan igång med diskussioner om "-var skall vi sätta upp basketkorgarna" "-Hur gör vi med jord till växthuset?" "-Grävaren är här... jag såg till att det blev avspärrat så att inte förskoleklassen springer ivägen"

I personalrummet blir det fler "Grattisar" och skönsång... det får mig att tänka på hur lite det behövs för att man skall känna sig sedd. Idag är det lätt att lägga in personalens födelsedagar i sin elektroniska kalender. Därefter är det ganska enkelt att skriva på Whiteboarden i personalrummet t.ex "Idag grattar vi Henrik på hans födelsedag." Inget stort egentligen men det känns bra för den som blir uppmärksammad. På mitt jobb har vi en fritidspedagog som fixar detta. Han är inte ombedd att göra det utan gör det på eget bevåg och han glömmer ingen. Allas dag uppmärksammas oavsett personal kategori... I LIKE... Var fasen är gilla-knapparna när man behöver den? Äh jag trycker dit själv vi kör 5 av 5...

Ping out!

1 kommentar: