fredag 28 september 2012

I paltkomans rike dag 2...

I denna miljön njuter vi av kloka ord och en massa mat!

Tomas Kroksmark  drog igång efter frukosten idag med skola på vetenskaplig grund och det projekt som skulle ge pedagogerna en kompetensutbildning där forskningen ska bokstavligen var i den miljö där allt händer, i skolan bland eleverna! Att forska i/på sin skola istället för att låta högskolorna sitta och vänta på forskningspengar för att sedan forska i den miljön där vi redan är proffs i.
Nu svävade Tomas ut i en massa korta situationer där Pong uppfattade en grundstomme, en av våra viktigaste saker att lära oss är att verkligen förstå  vad det är eleverna lär sig och på vilket sätt de lär sig det! 
En annan klurig frågeställning var att ställa en obekväm fråga; Vad är det som gör att vissa elever inte förstår?
Att sitta med eleverna och att ställa formativa metakognitiva hur-frågor på lektionerna ger eleverna möjlighet att få tillfälle att verkligen känna sig smart efter den lektionen. Aha-NU hajjade jag!!
Pong lycklig och mätt...Ping..salig?



 Här drog Kroksmark in oss i datorspelens pedagogik som vi har mycket att lära oss av och som vi verkligen behöver ta till oss och utnyttja...Ett axplock som kommer från Battlefields skapare:
  • Spelaren /eleven måste bidra med något eget
  • Spelaren/eleven måste vårda sin organisation
  • Framgång har med risktagande att göra
  • Upptäcka lärandets metanivå; att och hur man kan lära sig  själv att bli skickligare
  • att begripa situationen
  • pendla mellan helheten och delarna
Efter detta gick vi hungriga(?) till lunchbuffen som idag drog till med 7 vågskvalp av 7 möjliga..

Eftermiddagens föreläsning är igång och efter lunchen är min (Pong) simultankapacitet fett låg så lämnar jag över pinnen till min bättre(??) halva för påfyllnad under dagen...

------
Gårdagens bastu i salen har bytts mot ishavskyla... Pongs paltkoma gjorde att han dök in i dvala direkt medan Ping gjorde seriösa försök att hitta benvärmare under pausen. Dock utan framgång.

Dagens föreläsning med Kroksmark har J redan kommenterat jag känner mig starkt intresserad hur vi kan överföra de vinnanade faktorerna till skolan se punkterna nedan:

·         Episk ide – en berättelse en början ett mellanspel en avslutning Hur växer ett ämne fram…
·         Tävlingsmomentet Kan vi tävla på ett civiliserat sätt i skolan?
·         Känslan av att vara smart – Hur kan man levela i skolan,
·         Man kan misslyckas hur många gånger som helst
·         Den sofistikerade instruktionen – När man kör fast behöver man få en hint utan att man förstår att man har fått en hint.
·         Intentional optimism – Spelarna tror alltid att de skall nå nästa nivå
·         Anonymt teamarbete

Efter lunchen försökte Elisabeth Nihlfors att få med oss i diskussionen. Hon levererade...
Hon vill få oss att inte vara så fogliga och få oss att reagera. Spännande och se om den nya
skollagen kommer att prövas och fler prejudikat kommat att skapas än med förra lagen...
Outbildade vikarier... osv.
En sak som fastnade var:
Det är ett kollektivt arbete att jobba på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet... nu går bussen...

  

1 kommentar:

  1. verkar vara en god sammanfattning. Lägg där till era Fb-inlägg så är jag nog hemma ;-) Som sagt, nästa gemensamma satsning kär vi en Twitter med hashtag. Vi kan börja redan på skolledarforum?!? Så kan de andra förvaltningarna plussa på med sina träffar under samma tag.

    SvaraRadera