fredag 20 april 2012

Den som gapar efter galen fågel...

Som Bobban sa "Emancipate yourself from mental slavery..." så var man tillbaka i vardagen. Borta var alla kantbollarna och nätrullarna och det var dags att tömma postfacket... facket var knökat och då visar det sig att man jag har blivit befodrad medan jag var i Växjö... Det verkar lite oroväckande om det skall hålla i sig i den takten under rektorsutbildningen kommer jag ju att vara antingen förvaltningschef eller skolverksdirektör innan rektorsutbildningen är klar...

Posthögen fick vänta för dagen var vikt åt Scengångarna. Det är våra skolors dag där eleverna får uppträda för varandra. Reglerna är enkla... man måste uppträda och ett nummer skall vara max 3 min långt. Det betyder att man kan sjunga, spela ett instrument, göra en teater, trolla, läsa en dikt, ha en snabb frågesport eller ha en dansuppvisning m.m. Man kan uppträda antingen ensam eller i grupp.

I år var det över 45 nummer och variationen var som vanligt stor och kvalitéten helt grym... Jag blir sjukt imponerad när man får se en 7-årig kille som har koreagraferat 4 klasskamrater att dansa i bakgrunden när han själv framför en rap... eller flickorna i tvåan som med stor inlevelse dansar i ett nummer som fick Svansjön att kännas som ett gymnasiespex. Killar som spelar Ukelele och blockflöjt...
Förutom att man är impad, glad och stolt över barnen gör det mig varm i hjärtat att se hur mycket personalen engagerar sig. Skolans lärarband som kompar de flesta av numren har tränat flera kvällar tillsammans och deras egen version av en känd författares melodifestiavalbidrag omskrivet till "Ett mirakel som kallas sko o lan, ett mirrrr aak elll" var bara så kul. Tack alla!!!

Men för sören dagen gick så fort att jag nästan glömde lunchen. Dagens idag var Chili con carne och var önskemat från någon av förskolorna... undrar hur mkt vitamin d det var i den med tanke på larmet om näringsfri skolmat... Ikväll blir det jag som kockar och dottern har beställt vitlöksbröd...

Tänkte på Jens mantra Fågel rules... vad dricker man om man skall ha ett fågel ru..s???

Eventuellt kommer det bilder senare...

2 kommentarer:

  1. Alltid en bubblig Chardonnay/pinot noir (bubbel mao)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Same same... but different... vad tror du om en fågelwhisky?

      Radera